martes, 24 de noviembre de 2009

Conferència: Fer de mestre


Eulàlia Bosch, amb una llarga carrera de mestra a les espatlles, va ser convidada el passat dilluns setze de novembre per impartir una conferència al auditori de la nostra universitat.

Ens va presentar diverses claus que ella considera importants per poder ser uns bons mestres. Començà fent una metàfora sobre els infants que em va encantar: “la veritable extrangeria no està en els inmigrants, sinó en els infants; el nen s’ha d’acostumar a una forma de vida extranya, als rols i normes de la classe i de la societat…”

Nosaltres com a futurs professors no ens hem d’oblidar de dues coses: que els infants són uns “inmigrants metafòrics” que desconeixen, i nosaltres som allà per mostrar-los i guiar-los en el món, perquè puguin deixar de ser aquests inmigrants metafòrics que hem estat tots i ajudar-los a conèixer, nosaltres hem d’intervenir amb aquest creixament.

Tampoc ens hem d’oblidar que l’educació no només es dóna a l’escola, sinó que es desenvolupa en el marc d’un barri, d’una ciutat, d’una societat… es dóna en el marc d’una cultura.

Si veritablement volem ajudar als infants a conèixer, a guiar-los en el món, a què puguin comprendre, els hem d’ensenyar a “veure” (admirar-la, entendre-la…) la ciutat, ja que a l’escola només hi seràn una estona…

Hem d’ajudar als infants a que coneguin vertaderament el seu entorn: que el reconeguin, que l’estudiin, que l’admirin… Com mestres sempre hem d’intentar alimentar la curiositat insaciable del nen en tots els àmbits (que no siguin clases purament transmissives, que l’infant s’involucri i sobretot que s’interessi).

Eulàlia quan ens parlava de alimentar la curiositat de l’infant, de fer que s’interessi, no ho deixà així sinó ens ho exemplificà: com per exemple utilitzant l’art com aliat per ensenyar el món, la dansa (com al I.E.S Milà i Fontanals).

Per últim Eulàlia va parlar-nos de com hauria de ser un mestre per ser un bon mestre: un mestre hauria de volguer ser savi, buscant sempre el coneixament, per encomanar el seu interés als seus alumnes; un mestre hauria de ser un gran lector per ensenyar a llegir. Un mestre ha de ser sobretot un exemple pels seus alumnes, ajudant-los; sent el seu “acomodador” per fer-los sentir agust i interessats pel coneixament.

No hay comentarios:

Publicar un comentario